Štítky

, , , , , , , , , , , , ,

V průběhu voleb jsme měli možnost vidět mnoho excesů, které vyvedli kandidáti, volební týmy, politologové, komentátoři a média obecně.

Proti veškeré snaze médií nakonec vyhrál Zeman. Vzápětí se mnoha a mnoha zpravodajskými servery (opravdu jich máme tolik?) se prohnala další vlna. To se vyjadřovali politologové, zahraničí novináři, mluvčí a podobné existence. Všimli jste si, jak byli najednou takřka všichni ve shodě? Podle nich dala většina národa přednost minulosti před budoucností, negativní kampani před pozitivní a nacionalismu před smířením či tak nějak.

Opravdu je víc než polovina národa tak špatná, ovlivnitelná a hloupá?

Nebo jsou naopak média špatná, ovlivnitelná a hloupá?

Nu, pravda bude, jak to obvykle bývá, někde uprostřed. Ovlivnitelná jsou totiž média i lidé.

Jak jsou ovlivnitelná média? Snadno – většina médií je ve vlastnictví zahraničních firem (převážně německých) a kdo si myslí, že novinář dokáže a může psát proti vůli svého vydavatele, je naivní.

Jak jsou ovlivnitelní lidé? Snadno – médii. Zvláště pak ti, kteří prožili celý svůj život až po pádu socializmu – ti z nějakého důvodu totiž nemají filtry, které jsme si my, co jsme za socializmu vyrostli, vytvořili. Filtry, které nám nedovolí věřit líbivé pravdě psané v novinách či ukazované v televizi.

Jsou média hloupá? No jistě že ano! Stačí si projít články a komentáře, podle kterých jeden vybraný kandidát – ten zlý – lže, zatímco ten druhý – ten dobrý – se pouze mýlí. Stačí si projít přemíru chvály ve prospěch toho dobrého kandidáta a přemíru kritik toho zlého. Takové chování nelze nazvat jinak, než hloupým.

Jsou lidé hloupí? Každý jeden asi až tak moc ne, ale jako celek, jako část celku dokážou jednat opravdu velmi hloupě. Postačí si projít komentáře pod články, které se kampaně týkaly. Je zajímavé sledovat, kolik hlouposti v nich bylo, dlužno poznamenat, že převážně od příznivců Schwarzenberga. Mne například velmi pobavilo, když kdosi, kdo neuměl napsat pár vět s menším, nebo alespoň stejným počtem hrubek jako vět, nařkl odpůrce Schwarzenberga z nedostatku vzdělání. Hloupé. Velmi hloupé. A nenávistné, velmi nenávistné.

Převážnou většinu nenávistných komentářů jsem četl z pera Schwarzenbergových příznivců. Možná to bylo proto, že pod články v internetových novinách a na sociálních sítích mnoho skalních příznivců Zemana nepsalo, že tam psali spíše ti, kteří ho volili jako menší zlo. Nebo to možná bylo proto, že nenávist k cizím názorům a cizí volbě je patrná častěji u lidí, kteří se nechají zmanipulovat reklamní kampaní, ale v tom se možná mýlím. Tedy, doufám, že se v tom mýlím. Bylo by to zlé, kdyby se v této věci nemýlil.

Proč?

Protože by to znamenalo, že média mají moc probudit v lidech nenávist.

Ostatně, jak se v padesátých letech u tolika mladých lidí objevila nenávist vůči sedlákům, nebo jak říkali po sovětském vzoru kulakům, kapitalistům, podnikatelům a nakonec i drobným živnostníkům? Jen tak samo od sebe to nepřišlo. Kromě agitátorů zapracovala i média.

Hrome, takže ono to jde.

Opravdu stačí jedna cílená na pohled pozitivní, vespod negativní kampaň v médiích, aby se pro tolik lidí stal názor těch ostatních předmětem nenávisti?

Asi ano.

 

Smutné, velmi smutné.

(AD)