Štítky

, , , , ,

Dívko zimní, venku sněží, vem si šál a jdem,
než tě pozvu na večeři, pojď na chvíli ven.
Dívko zimní, vločky v dlaních vůbec nezebou,
Projdi zase sněžnou plání, půjdu za tebou.

Jak praví američané, ze střední školy si každý odnáší nějaké to trauma. To moje vlastně nebylo až tak traumatické na střední škole, ale mnohem, mnohem později.

Z dob, kdy jsem chodil na základní a později na střední školu, se pravidelně před vánoci linuly z rádia, z jedniné poslouchatelné stanice Hvězda (tedy, pokud nepočítáme rozhlasové hry, pohádky, čtení na pokračování a hlášení o povětrnostní situaci, stavu vody na českých řekách a výšce, teplotě, tlaku a rosném bodu na stanici Praha) vánoční písničky, a protože nebylo těch až zas tolik nebylo (to víte, Bing Crosby sem tak nějak nezavítal) tak i jakékoli zimní písničky, které byly po ruce.

Dívku zimní, či jak se to jmenovalo, jsem si z těch dob zapamatoval dost dobře – byla to taková trochu divná písnička, vlastně ani ne vůbec vánoční, ale tak nějak se mi s časem nadcházející zimy pevně spojila. Inu, na co si v mládí zvykneš… to za pár let už vůbec nenajdeš.

Za posledních pár let se mi povedlo většinu z těch písní, které mám z dětství spojené se zimou, jako třeba “zima, zima všude je, veliká, koho smích nehřeje, ten to rýmou odpyká…” (to bylo ještě před vynálezem Coldrexu), najít a (řekněme) uložit.

Jen Dívka Zimní mi unikala. Prostě totiž nějakého roku, dávno tomu, se stalo přesně to, o čem ta píseň zpívala:

Tak moc se bojím, dívko zimní,
že třeba příští rok
nasadíš zas divný, dívný, divný krok.
Vyjdeš sama za svítání, sníh si setřeš s klop,
jenom projdeš sněžnou plání, zmizíš beze stop.

Bylo to tak. Zmizela, zmizela beze stop. Pro ty pomaleji chápavé: to je to trauma. Víte jaké to je, když hledáte něco a ne a ne to najít? Dvojnásob, když hledáte něco a nevíte vlastně ani co to je. Nevěděl jsem, jak se ta písnička jmenuje, ani kdo ji zpívá, pamatoval jsem si jen melodii a části textu.

Marně jsem po té písni posledních pár, asi tak deset, let nepravidelně pátral. Vyptával jsem se pana Gůgla jak to jen šlo, zkoušel jsem různé názvy, jak by se ta písnička mohla jmenovat, kusy textu, které mi uvízly v hlavě, dokonce jsem to chtěl panu Gůglovi i přezpívat, to však pan Gůgl odmítl. Nechápu proč. Já totiž zpívám hezky. Tedy, moje myši to říkaly. Ano, myši. Pamatuji si, jako by to bylo včera… stály na zápraží a měly takové malé směšné ranečky… A vlastně jsem je pak už nikdy neviděl…  že by další trauma?

No, zkrátka, zkoušel jsem co šlo, ale pořád, čili furt, nic. Letos, vlastně už loni, jsem to vlastně už ani nezkoušel.

Až včera….

Když jsem čirou náhodou narazil na joutube na celý díl dráčka Soptíka (tedy – ve dvou dílech: http://youtu.be/szJdSeb3hhA a http://youtu.be/-LAB6XguQYU) tak mne najednou napadlo – co kdyby.

Zeptal jsem se tedy pana Gůgla na „tak pojď dívko zimní jako každý rok ukaž mi ten divný krok“ a věřte nevěřte, hned první odkaz vedl na fórum, kde někdo, stejně jako já, hledal ztracenou zimní písničku: http://www.baby-cafe.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32563. Matně jsem si vzpomněl, že jsem na tohle fórum narazil při svém hledání už vícekrát, ale tam taky nikdo nevěděl.

Jen znuděně jsem sjel trochu dál v historii fóra a, hrome, on to někdo našel.

Jak to děláš nemám zdání, copak křídla máš,
jak to chodíš sněžnou plání, že stopy nenecháš.
Dívko zimní, chtěl bych taky krokem šetřit sníh,
začnu věřit na zázraky, kouzla tajných knih.
Dívko zimní, splň mi přání, postůj okamžik,
chci jít s tebou sněžnou plání, prozraď mi svůj trik.

Takže, možná to je tak, že se stejně, jako dobří holubi, vracejí i písničky z našich vzpomínek.

Možná je to náhoda, že se mi ta píseň vrátila zrovna letos, kdy si sněžnou pláň prohlédneme jen na obrázcích ze severního pólu (nějací paparazziové tam lovili Dědu Mráze, kterému v americe – kdo-ví-proč – říkají Santa Klaus, u nás nově Satan Kraus. Neulovili, tak nafotili alespoň nějaký ten sníh, než ho zastánci globálního oteplování přijdou rozpustit bateriemi rychlopalných fénů).

Možná, že to náhoda není, třeba už zítra začne zima. Ještě že mám nové zimní pneumatiky.

Nu, alespoň si mohu s Tomášem Linkou zanotovat Dívku Zimní, kteroužto písničku hrávali v rádiu – hádám tak někdy od počátku osmdesátých let.

A léta běží…

Aktualizace: Dívku zimní lze kupodivu i nakoupit – http://www.supraphon.cz/cs/katalog/databaze-titulu/detail-titulu/?idtitulu=2006180

Aktualizace: Dívku zimní lze najít i na youtube: http://www.youtube.com/watch?v=jpNpz_O8AqY

 

